maandag 14 juli 2014

Add drama

Ken je die knop?  Zo'n "Add drama" knop?




Ik heb ook zo iets aangeschaft. Geen knop dan, maar een filter. Eén die ik op mijn fototoestel kan plaatsen en die drama toevoegt aan mijn foto's.


Want vorige vakantie, in de Pyreneeën, was ik erg gefrustreerd geraakt door dramatisch uitziende wolkenpartijen die het toch maar steeds vertikten om samen op de foto te staan met het landschap. Ik weet niet wat die tegen elkaar hadden maar het klikte niet. Ofwel stonden de wolken er prachtig op en waren de Pyreneeën zelf onderbelicht, of omgekeerd, de bergen ok en de wolken één en al overbelicht gedoe zonder detail!


Een collega en fotografiekenner raadde me een grijsfilter aan. Die kocht ik pas net voor de reis.

Dus was ik gisteren al onmiddellijk wat aan het uittesten. Dit is het zicht vanop het gazon van ons vakantiehuisje, richting Kenmare bay en de overkant van het water, het schiereiland Béara, eenmaal zonder en eenmaal mét grijsfilter. 


zonder grijsfilter
met grijsfilter
Zo een grijsfilter bestaat uit een glazen plaatje waarvan één helft donkerder is gemaakt door perfect zwarte onzuiverheden.  Doordat ze perfect zwart zijn beïnvloeden ze de kleur van de foto niet, ze houden alleen maar een deel van het licht tegen.


Het vrouwke test de grijsfilter uit.
De filter die ik kocht is een 0.6 filter, wat betekend dat ie twee diaragmastappen licht tegenhoudt. Je kan ze ook met andere waarden kopen, zoals 0.3 (1 stap) of 0.9 (4 stappen).  

Ook de gradiënt van licht naar donker kan variëren naargelang het type filter: hard (plotse overgang) of soft (geleidelijker overgang).  Ik kocht een hard-type, vermits ik het vooral wil gebruiken om de structuur van wolken beter in beeld te krijgen, en dan heb je meestal te maken met een harde grens tussen hemel en aarde.

Je laat in dat geval de grens van donker en doorzichtig samenvallen met de hemel - aarde grens door de filter in zijn houder op en neer te schuiven.

Keisimpel eigenlijk, en de foto's krijgen een hoop meer drama dan zonder filter.

Straks tijdens de wandeling eens goed uittesten zie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten