dinsdag 21 juli 2015

Rustdagje

DAG 3: Dinsdag 21 juli
Vandaag konden de kinderen lang uitslapen (niets dat pubers liever doen) terwijl wij de vallei uitreden om in Bourg D’Oisans boodschappen te gaan doen. Daar was het al duidelijk dat op het eind van de week de Ronde Van Frankrijk-gekte in volle hevigheid zou uitbreken. Er was een soort koortsachtige drukte door de voorbereidingen en de toenemende stroom aan campeerwagens. Zaterdag gaat er de voorlaatste rit van de Ronde doorheen. Maar verwacht van mij geen verslag, want ik zal die bewuste dag wellicht hoog in de bergen zitten, genietend van de rust.
Ik besef nu dat ik nog niet verteld heb waar Venosc nu eigenlijk gelegen is. Fietsfanaten zullen het wel kennen, want als ze vanuit Bourg D’Oisans niet de klim naar Alpe D’Huez wagen, dan rijden ze op zijn minst de vallei van de Venéon in, langs Venosc helemaal naar het bergbeklimmersdorpje La Bérarde en terug. We zagen er tientallen de berg op zwoegen, deze ochtend. Met de tour deze week, lijkt de ganse streek wel een bedevaartsoord te worden, gewijd aan de wielergoden,compleet met zelfkastijdende bergop-fietstochten.
Venosc zelf is een pittoresk gebleven bergdorpje, sterk in tegenstelling met het er net boven gelegen skioord Les 2 Alpes, wat volledig ingenomen is door hotels, chalets, appartementen, winkels en ski-infrastructuur. Les Deux Alpes is trouwens gebouwd op de alpenweiden van enerzijds Venosc en anderzijds Mont de lans - van daar trouwens de naam.
De kabelbaan Venosc - Les 2 Alpes
Deze namiddag namen we het kabelbaantje naar Les 2 Alpes, om er toch eens een wandelingtje doorheen te maken. Ik nam er geen foto’s van, wat wellicht iets wil zeggen over zo’n ski-oord. Ik maakte slechts een foto van één hotel, omdat daar jeugdherinneringen aan vasthangen, en ik verbaasd was dat het ondertussen wat aftandsee gebouw nog bestaat. Ik heb er  in een ver verleden, toen ik nog vlot op ski-latten durfde, enkele leuke weken doorgebracht. 

Hoe mooi zo'n skigebied is onder een sneeuwdeken, hoe lelijk is dat in de zomer. Vooral nu - de ski-hellingen van Les 2 Alpes worden op dit ogenblik namelijk sterk vergraven door de aanleg van wat een grote weg blijkt te moeten worden. Ongelooflijk hoe een oorspronkelijk mooi alpenweidelandschap volledig onderschikt wordt aan de wintersportindustrie.
Grote werken in Les 2 Alpes
Maar ik mag dan wel een heel dubbel gevoel hebben bij Les 2 Alpes, we aten er toch maar een heerlijk huisgemaakt ijsje op het gezellige terras bij Thé Marjolain.  
Het ene ogenblik zitten we daar nog rustig ons ijsje op te lepelen, het volgende is het daar een drukte van jewelste om alle stoelen binnen te halen. Zoals gezegd kan het weer snel omslaan in de bergen. We konden maar net voor een zware onweersbui losbrak de kabelbaan naar Venosc nemen.
Thuisgekomen gingen de hemelsluizen volop open. Een zomerse onweersbui in de bergen … ronduit indrukwekkend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten